ADH WORDT VAAK NIET GEHAALD.

Gepost  23 maart 2016 door Laura in Artikelen over gezondheid

Uit onderzoek blijkt dat de aanbevolen dagelijkse hoeveelheden (ADH) wat betreft voeding door veel Nederlanders niet gehaald worden. Het gaat hierbij vooral om groente, fruit en brood. Welke factoren spelen hierbij een rol en zijn mensen zich eigenlijk wel bewust van wat ze eten?  Het Voedingscentrum publiceerde de vernieuwde Schijf van Vijf waarin meer groente eten een grote rol speelt en dat is nou net wat we zo lastig lijken te vinden.

Het onderzoek is uitgevoerd door onderzoeksbureau Ipsos en zij namen een enquete af bij 1.082 Nederlanders in opdracht van het Vitamine Informatie Bureau. Onderzocht werd of deze mensen de porties haalden die door het Voedingscentrum aanbevolen worden. Hieruit bleek dat 22% van de respondenten niet aan de dagelijkse hoeveelheid van 200 gram groente per dag kwam. Dit is echter nog de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid die gebaseerd is op de eerdere Schijf van Vijf. Inmiddels is deze hoeveelheid verhoogd naar 250 gram. In dat geval zal het percentage misschien hoger liggen.

 

Het dubbele aantal, zo'n 44% van de mensen haalden het niet om twee stuks fruit per dag te eten. Meer dan de helft van de ondervraagden haalde ook de zes geadviseerde boterhammen per dag niet. Het regelmatig eten van vis blijkt ook lastig te zijn. Slechts 44% eet minstens een keer per week vis terwijl in vis allerlei belangrijke stoffen zoals gezonde vetten zitten die wij allemaal nodig hebben.
Wat is nou de reden dat veel mensen de aanbevolen dagelijkse hoeveelheden niet halen? In het onderzoek is ook gevraagd naar de redenen. Zo gaven de meest mensen bij het fruit, brood en de groente aan dat ze de hoeveelheid die ze nemen voldoende vinden en mensen die minder vis aten dan de ADH gaven in de meeste gevallen aan dat ze het te duur vinden. Vis is natuurlijk ook over het algemeen wat duurder en niet iedereen kan dat betalen of heeft dat er voor over.

 

In werkelijkheid is het eetgedrag van Nederlanders waarschijnlijk nog slechter dan ze zelf denken. Eerder onderzoek wees namelijk uit dat de scores nog lager lagen dan bij deze enquete. Ze noemen het onrealistisch optimisme dat veel mensen positief zijn over hun eetgedrag. Emely de Vet, hoogleraar gezondheidscommunicatie en gedragsverandering aan de Wageningen Universiteit zegt dat je dit overal ziet. Ook als je mensen vraagt of ze beter dan gemiddeld kunnen autorijden.

Daarnaast heeft het ook te maken met een bepaald besef van wat je eet op een dag. Veel mensen weten lang niet altijd wat ze eten en door de dag heen maken we veel beslissingen rondom eten en dit gebeurt lang niet altijd bewust. Denk bijvoorbeeld maar eens aan dat je avondeten opschept en dat je dan niet van te voren weet wat precies 250 gram groente is. Emely de Vet geeft aan dat het makkelijker moet worden om gezonde keuzes te maken. Juist omdat dat onbewuste gedrag zo'n grote rol speelt. Het moet niet zo zijn dat je steeds zelfbeheersing en wilskracht nodig hebt om gezond te eten en bepaalde verleidingen te weerstaan. Dit kan bijvoorbeeld door ook het gezonde eten als groente en fruit verleidelijker te maken. Dit kan bijvoorbeeld door naast snacks ook fruit bij de kassa te leggen.

 

Een balans vinden..
Je bewust zijn van je eetgedrag en de keuzes die je soms maakt is prima, maar tegelijkertijd moet dit ook niet doorschieten. Het is ook niet gezond om constant bezig te zijn met wat je eet en jezelf van alles te onthouden. Wanneer je een eetstoornis hebt, gaat het maken van beslissingen rondom eten vaak minder onbewust en ben je misschien juist heel veel bezig met wat je wel en niet eet en de hoeveelheden hiervan. Gezond eten en je bedenken of je de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid haalt is prima, maar gun jezelf ook vooral de dingen die jij lekker vindt en waar jij van geniet.
Daarnaast denk ik dat het ook heel erg kan schommelen. Ik eet veel fruit maar niet altijd twee stuks op een dag. Soms eet ik een dag heel veel fruit en een andere dag één banaan of een appel. Dat maakt volgens mij ook niet zoveel uit, als je er maar op let dat je gevarieerd eet en over een langere tijd genomen wel genoeg hiervan binnen krijgt. Wat ik lastiger vind is groente. Ik vind groente best lekker en eet het ook elke dag wel, maar ik vraag me af of ik echt de ADH binnen krijg. Misschien iets om wat meer op te letten maar niet ten koste van de andere dingen die ik graag eet. Het kan naast elkaar bestaan.