WAAROM KRACHTTRAINING

Krachttraining is beslist niet alleen voor bodybuilders. Onderzoeken hebben aangetoond krachttraining en fitness voor iedereen, inclusief ouderen tot hoge leeftijd, veel voordelen oplevert. Hieronder een opsomming van redenen om krachttraining te gaan doen.

MEER SPIERWEEFSEL BEHOUDEN
Een volwassene die niet aan krachttraining doet, verliest iedere 10 jaar 5 tot 7 pond spieren. Regelmatige training verbetert wel onze cardiovasculaire fitness, maar het verhindert het verlies aan spierweefsel niet. Alleen door krachttraining behouden we onze spiermassa en kracht op middelbare leeftijd.

DE AFNAME VAN HET *METABOLISME VOORKOMEN
Onderzoeken tonen aan dat de gemiddelde volwassene een afname van het metabolisme heeft van 2 tot 5 procent per 10 levensjaren. Omdat regelmatige training het verlies van spiermassa tegengaat, zorgt het ook dat het metabolisme op peil blijft.

TOENAME VAN SPIERMASSA
Onderzoeken tonen aan dat een standaard krachttrainingsprogramma de spiermassa met ongeveer 3 pond kan vermeerderen gedurende een trainingsperiode van 8 weken. Dit geldt voor zowel mannen als vrouwen bij een krachttraining van 25 minuten, 3 dagen per week

VERHOGING VAN HET *METABOLISME
Onderzoeken laten zien dat 3 pond spiermassa het metabolisme verhoogt en onze dagelijkse calorieverbranding met 15 procent doet stijgen. In rust heeft een pond spieren per dag ongeveer 35 calorieën nodig om het weefsel te onderhouden; gedurende de training stijgt de energiebehoefte van de spier extreem. Volwassenen verbruiken daarom meer calorieën per dag en verbranden meer energie.

VERLAGING VET PERCENTAGE
Volgens de onderzoeken stimuleert krachttraining het verlies (4 pond binnen 3 maanden). Zelfs wanneer de onderzoekspersonen 15 procent meer calorieën per dag nuttigen, daalt het vetpercentage. De oorzaak is een hoger calorieverbruik in rust.

VERLAGING VAN DE BLOEDDRUK
Het is bekend dat door krachttraining alleen de bloeddruk kan dalen. Maar de combinatie van krachttraining en aerobics is eveneens effectief om de bloeddruk te doen dalen.

VERHOGING VAN BOTDICHTHEID
Het effect van progressieve weerstandstraining op spier-en beenweefsel is gelijk. Dezelfde training stimuleert de verhoging van *mycoproteine, osteoproteine en mineralen. Osteoporose (botdegeneratie) wordt zo tegengewerkt.

VERHOGING VAN HET GLUCOSEMETABOLISME
Het is bewezen dat de glucoseopname met 23 procent toeneemt na vier maanden krachttraining. Omdat een slecht glucosemetabolisme wordt geassocieerd met de eerste symptomen van diabetes, is de verhoging van het glucosemetabolisme van groot belang bij volwassenen.

VERBETERING VAN DE DOORVOER DOOR HET MAAGDARMKANAAL
Een onderzoek laat zien dat er een verbetering van 56 procent optreedt in de doorvoer door het maagdarmkanaal na drie maanden krachttraining. Hierdoor daalt het risico op darmkanker.

VERBETERING VAN HET CHOLESTEROLGEHALTE
Hoewel voor de beoordeling van de effecten van krachttraining op het cholesterolgehalte nog verder onderzoek nodig is, laten twee onderzoeken al zien dat na enkele weken krachttraining het cholesterolgehalte al verbeterd is.

VERMINDERING VAN LAGE RUGPIJN
Jarenlang onderzoek aan de medische faculteit van de universiteit van Florida heeft aangetoond dat na 10 weken specifieke krachttraining voor de lage rug (lumbar spine muscles), de pijn bij patiënten met lage rugpijn minder wordt.

VERMINDERING VAN PIJN BIJ ARTRITIS
Volgens een recente editie van Tufts University Diet and Nutrition Letter, daalt de pijn bij osteoartritis en rheumatrische artritis door krachttraining. Dit is goed nieuws, omdat de meeste mensen die lijden aan artritis, krachttraining nodig hebben om hun spieren en beenweefsel te versterken.

Dit zijn duidelijke redenen om aan krachttraining te doen. Door het beoefenen van krachttraining ga je je beter voelen, ziet er beter uit en krijg meer zelfvertrouwen. Wacht niet en maak de stap om met krachttraining te starten. Krachttraining is geschikt voor alle leeftijden. Er is ongetwijfeld ook een sportschool bij u in de buurt en meldt u aan en ga anders zelf aan de gang.

(*)

*METABOLISME: Stofwisseling. Omzetting van voedsel, bijvoorbeeld oplosbare organische materie in celweefsel door middel van een biologisch proces.

*MYCOPROTEINE: Een mycoproteïne is een proteïne afkomstig van schimmels, gisten of zwammen, met andere woorden een mycoproteïne is een proteïne van mycologische oorsprong. Schimmels worden vaak geconsumeerd omwille van hun hoge voedingswaarde. Deze organismen produceren dikwijls vrij grote hoeveelheden eiwitten of proteïnen.